گفتگوی رئیس هیات مدیره صنایع غذایی گلها با اکونیوز

گفتگوی رئیس هیئت مدیره صنایع غذایی گلها با ایلنا
۲۵ شهریور ۱۳۹۵
پیام دکتر مهدی کریمی تفرشی به مناسبت نمایشگاه اگروفود ۱۳۹۶
۲۵ شهریور ۱۳۹۵

کمبود نقدینگی؛ دغدغه مشترک تولیدکنندگان

اکونیوز:رییس هیات مدیره صنایع غذایی گلها و رییس هیات مدیره تعاونی تولیدکنندگان مواد غذایی همصنف با اشاره به اینکه بخش تولید نیازمند حمایت های بیشتر است گفت:کمبود نقدینگی دغدغه مشترک همه تولیدکنندگان صنایع غذایی است.
به گزارش خبرگزاری اقتصادایران، دکتر “مهدی کریمی تفرشی” در گفت و گو با اکونیوز افزود:کمبود نقدینگی به معضلی آزار دهنده برای تولیدکنندگان صنایع غذایی تبدیل شده است که در این راستا حمایت های همه جانبه دولت را برای رفع این معضل می طلبد.
وی اظهار داشت: متاسفانه رکود در تمام صنایع کشور سایه افکنده به طوری که برخی از کارخانجات صنایع پوشاک تعطیل شده اند و برخی دیگر با حداقل توان کار می کنند.
مرد سال صنعت غذا در کشور تصریح کرد: در این بین که صنایع کشور گرفتار رکود شده بودند بخش صنایع غذایی توانست با تنوع کالا و ایجاد بازارهای جدید بهتر عمل کند به طوری که رکود تاثیری در فعالیت این شرکت ها نداشته است.
تفرشی ادامه داد: همه شرکت ها چه آنان که با حداقل ظرفیت کار می کنند و چه آنانی که شرایط بهتری دارند برای ادامه فعالیت خود نیاز به «نقدینگی و وام تولید» دارند تا بتوانند چرخه تولید کشور را بچرخانند.
اولین و تنها دارنده نشان شوالیه اروپا در صنعت غذای ایران در خصوص انتظارات تولید کنندگان از دولت نیز گفت: همه واحد های تولیدی برای ادامه فعالیت و حیات خود نیازمند نقدینگی هستند بنابراین دولت می تواند با اختصاص وام های کم بهره این معظل را برای مدیران واحدهای تولیدی رفع نماید.
رییس هیات مدیره تعاونی تولیدکنندگان مواد غذایی همصنف افزود: بخش صنایع غذایی کشور از دولت انتظار دارد تا جوایز صادراتی را به این بخش هم اختصاص دهد تا این واحد ها با دلگرمی بیشتر و توان مضاعف بتوانند به فعالیت خود ادامه دهند.
سهم ۵۰ درصدی محصولات گلها در بازار ایران
تفرشی که دارنده تندیس زرین چهره ماندگار مدیریت ایران نیز هست در پاسخ به این سوال که سهم محصولات گلها در بازار ایران چه میزان است، گفت: واحد بازاریابی مجموعه گلها با شناخت کامل از وضعیت جغرافیایی کشور و با استفاده از marketing plan خود توانسته است بازارهای مختلف و جدید را شناسایی کند و با ترکیب دو روش push و pull (عرضه و تقاضا)، مشتریان را جذب مراکز پخش و توزیع مجموعه گلها کند و برعکس مراکز پخش و توزیع را با برنامه‌ریزی صحیح و مدون به سمت مشتریان و مصرف‌کنندگان سوق دهد؛ به این ترتیب کلیه مناطق جغرافیایی کشور حتی دور افتاده‌ترین مناطق را تحت پوشش شبکه پخش و توزیع خود در آورده و در مجموع به بازارهای مختلف دست یافته است.
وی با بیان اینکه سهم محصولات گلها در بازار داخلی بیش از ۵۰ درصد است افزود: با برنامه ریزی هایی که انجام شده است درصدد هستیم تا این مقدار افزایش یابد؛ هرچند که در بازاری که رقبای زیادی فعالیت می کنند کار سختی است اما درصدد هستیم که با افزایش کیفیت محصولات خود سهم بیشتری را در بازار داخلی تصاحب کنیم.
وی با اشاره اینکه برجام باعث تسریع در روند کار ما شده است گفت: شرکت گلها در دوران تحریم هم توانسته بود با برنامه ریزی هایی که انجام داده بود به فعالیت خود با کمترین مشکل ادامه دهد اما برجام به فعالیت های ما سرعت بخشیده است.
این مقام ارشد در صنایع غذایی گلهادرباره رقبای خود نیز گفت: در حقیقت ما با رقبای خود همکار هستیم به طوری که برخی از آنها در دوران تحریم در زمینه تهیه مواد اولیه خود مشکل داشتند که توانستیم مشکلات آنها را تا حدود زیادی رفع نمائیم.
سهم ۳۵ درصدی محصولات گلها در بازار خارجی
تفرشی در خصوص سهم شرکت گلها در بازار خارجی نیز گفت: مشتریان محصولات گلها در کشورهای مختلف متفاوت است به طوری که اروپا خواهان ادویه جات ،آفریقا به نمک و بازار CIS مشتری تمام محصولات ما هستند.
وی در همین رابطه ادامه داد: واحد بازرگانی مجموعه گل‌ها و نیز شرکت پخش زیر مجموعه و یا حتی مراکز پخش و توزیعی که با مجموعه گلها به نوعی همکاری می‌کنند طی یک طرح و برنامه مشخص محصولات مجموعه را به سایر کشورها نیز صادر می‌کنند. طی چند سال اخیر با توجه به آمار و اعداد واحد بازاریابی کشورهای منطقه از قبیل عراق، افغانستان و از محصولات گلها خصوصا نمک‌ها و ادویه جات استقبال کرده‌اند که خوشبختانه نرخ این تقاضا روبه رشد است.
سفیر غذای سالم کانون هموفیلی ایراندر خاتمه بیان کرد: در سایر کشورها و کشورهای اروپایی خصوصا در نقاطی که هموطنان عزیزمان سکونت دارند تقاضای زیادی روی این گونه محصولات گلها وجود دارد که می‌توان به کشورهای ترکیه، انگلستان اشاره کرد.
استانداردهای بین المللی
لازم به ذکر است کارخانه محصولات غذایی گلها از سال ۱۳۱۸ خورشیدی فعالیت خود را به صورت کاملاً سنتی در زمینه ادویه جات آغاز کرد و در سال ۱۳۴۵ توسط حاج عبدالرضا کریمی تفرشی (نسل دوم) با تولید و بسته‌بندی نمک و ادویه‌جات برای اولین بار در ایران اقدام به ارائه این محصول صددرصد سنتی به روش امروزی (بسته بندی شده) نمود و سپس در طی سالیان با توسعه فضای سالن‌های تولید و انبارها و افزایش دستگاه‌ها و ماشین آلات مدرن اقدام به اخذ پروانه‌های ساخت مختلف کرده است. در حال حاضر در زمینه انواع نمک تصفیه و تبلور مجدد یددار، ادویه جات و چاشنی‌ها، انواع آرد و پودر کیک، انواع حبوبات و غلات، خشکبار و سبزیجات خشک‌، پودرهای ژله و مکمل های غذایی و‌… فعالیت دارد.
این محصولات در بسته بندی‌های متنوع (سلفون‌، جعبه‌،OPP ، قوطی های پلاستیکی و فلزی‌، ظروف PET و …) و در اوزان مختلف در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌گیرد.
شایان ذکر است محصولات غذائی گلها دارای انواع مجوزهای قانونی تولید و استاندارد‌های ملی و بین‌المللی می‌باشد و از افتخارات این مجموعه افزایش روزافزون کیفیت و کمیت محصولات به موازات یکدیگر می‌باشد؛ همچنین دکتر تفرشی مدیر نمونه از طرف نمایندگی سازمان ملل در ایران نیز شده است و از رییس جمهور نشان جهادگر خودکفایی را دریافت کرده است.

دیدگاه ها بسته شده است