یادداشت «وضعیت صنعت بسته بندی در ایران» در روزنامه آسیا

یادداشت «صنعت غذایی برگ برنده ایران» در روزنامه جام جم
۲۷ آذر ۱۳۹۸
گفت و گوی دکتر مهدی کریمی تفرشی با پایگاه خبری تیتر۲۰ ( صنعت غذایی )
۲۷ آذر ۱۳۹۸

بسته بندی یکی از مؤلفه های مهم برای صادرات محصول محسوب می شود. سرمایه گذاری هر چه بیشتر در صنعت بسته بندی و بهبود بسته بندی کالاها مطابق با آخرین دستاوردهای روز دنیا به ویژه در جهت بهبود و گسترش صادرات می تواند از عوامل تأثیر گذار در رشد صنعت و تولید کشور باشد .


در حال حاضر بسته بندی مواد غذایی ایران برای رقابت و حضور در بازارهای جهانی ضعیف است . بسیاری از واحدهای تولیدی با تجهیزات فرسوده و قدیمی فعالیت می کنند . به عنوان مثال زعفران ایرانی به صورت فله ای به اسپانیا صادر و در این کشور با بسته بندی مناسب و با نام اسپانیا وارد بازارهای جهانی می شود ، باید بپذیریم که صنایع غذایی ایران برای حضور و جایگاه مناسب در بازارهای بین المللی نیاز مبرم به استفاده از تکنولوژی روز دنیا و ارتقاء سطح کیفیت و بسته بندی و بهره گیری از تجهیزات مدرن و به روز دارد و این مهم قطعاً نیاز به تزریق نقدینگی مناسب به این بخش دارد . بسته بندی ما هنوز به خودکفایی کامل نرسیده و ما چاره ای جز واردات بسیاری از مواد اولیه بسته بندی خود نداریم . تمام این موارد قطعاً متأثر از نوسانات نرخ ارز خواهد بود و افزایش نرخ ارز به شدت تولیدکنندگان را تحت فشار قرار می دهد.
متاسفانه در دوره تحریم دستگاه های بسته بندی چینی وارد کشور شد که طول عمر کم و کیفیت پایین داشتند و بزودی مستهلک می شوند. اگر تولیدکنندگان داخلی برخی دستگاه های بسته بندی نوین را مونتاژ یا تولید کنند
هزینه های تولید صنعت به شدت کاهش می یابد. به علاوه در صورت حمایت بانک ها، صنعت غذای ایران با بکارگیری دستگاه ها و فناوری نوین در بسته بندی، توان بیشتری در رقابت با کشورهای اروپایی و آمریکایی خواهد داشت.
با رشد و گسترش وسایل ارتباط جمعی و افزایش ارتباط مردم با اقصی نقاط جهان نیاز و توقع افراد جامعه از یک محصول با بسته بندی جذاب و مطلوب و با کیفیت افزایش یافته است. قطعا صنایع غذایی کشور برای حضور موفق در بازارهای جهانی و رقابت با برندهای بزرگ ناگزیر به رشد و پیشرفت در صنعت بسته بندی مطابق با استانداردهای جهانی است و باید توسعه فناورانه بسته بندی در دستور کار جدی تمامی برندها قرار گیرد. ضمن اینکه بازار رقابتی داخل نیز تولیدکنندگان را ترغیب به رشد و نوآوری در بسته بندی می کند و این به نوعی احترام به خواست و رشد دانش و کیفیت زندگی مردم است.
خوشبختانه در سالهای اخیر از رشد خوبی در این زمینه برخوردار بوده ایم که با افزایش سطح دانش و فناوری و حضور در نمایشگاه های بین المللی و درک درست از فناوریهای روز دنیا بی تردید قدم های موثرتری برداشته خواهد شد. همچنین با پیوستن ایران به سازمان جهانی بسته بندی WPO افق روشنی به روی صنعت بسته بندی کشور گشوده شده است که باید از این فرصت به نحو شایسته ای بهره گیری شود. صنایع غذایی گلها بویژه در سالهای اخیر حرکت رو به رشدی را در زمینه توسعه فناوری و به روز نمودن بسته بندی محصولات مطابق با استانداردهای جهانی و خواست و نیاز مشتریان همگام با پیشرفت تکنولوژی انجام داده و توانسته پاسخگوی سایق و خواست مصرف کنندگان فهیم و هوشمند خود باشد و به این ترتیب با رشد ارزش افزوده توانسته حضور موفق خود را در بازارهای داخلی و خارجی تثبیت نماید.
هدف و خط مشی اصلی صنایع غذایی گلها حرکت رو به جلو در مسیر فناوری تولید و ارتقاء بسته بندی و حفظ و ارتقاء کیفیت و پایش مداوم نیازها، نظرات و خواست مشتریان جهت جلب رضایت مصرف کنندگان است. به ویژه با توسعه وسایل ارتباط جمعی سطح آگاهی مصرف کنندگان بالا رفته و احترام به سلایق و خواست مشتریان همواره در اولویت برنامه های ما بوده است. توسعه صادرات و ایجاد بازارهای صادراتی جدید از دیگر برنامه های آتی این مجموعه می باشد.
صنایع غذایی گلها از پیشگامان عرضه محصولات با بسته بندی گریندر یا درب آسیابی در ایران است و با هدف ایجاد اطمینان خاطر در مصرف کننده در خصوص خلوص بالای محصولات و حفظ عطر و طعم و کیفیت بالای ادویه جات و چاشنی های غذایی و در عین حال عرضه بسته بندی با طراحی نوین و مطابق با استانداردهای جهانی در زمینه تولید و عرضه این نوع محصولات گام برداشته و علیرغم مشکلاتی که تحریم ها و چالش های تامین مواداولیه برای تولیدکنندگان ایجاد کرده تلاش نموده که همچنان در زمینه حفظ کیفیت و کمیت بالای محصولات اهتمامی ویژه ورزد و رضایت مصرف کنندگان عزیز را سرلوحه کار خود قرار دهد. چرا که همواره بر این اعتقاد استواراست که ایرانی لایق بهترین هاست.

لینک منبع : روزنامه آسیا

دیدگاه ها بسته شده است